تلنگر ۱۸

درود

تا این لحظه که اینو مینویسم فقط (پاتوق)نظرشو در مورد موسیقی گفته و منم ازش ممنونم و بحث رو هم با نظر همون شروع میکنم....
اول از همه باید ببینیم موسیقی رو  چی؟ و در چه حد میدونیم‌‌؛می شناسیم و براش ارزش قائلیم....
پاتوق گفته: ((به نظر من هرچیزی که ریتم داشته باشه؛موسیقی است))
خب...البته متاسفانه این نظر خیلی هاست...ولی من اینو قبول ندارم...داغ نکنین!می گم چرا....

                                                                                                          ((هنر موسیقی))

بله...موسیقی یکی از کهن ترین؛پرشور ترین و زیباترین ((هنر))هایی است که میتونیم نام ببریم...
تا حالا از خودتون پرسیدین ((هنر)) یعنی چی؟به چی می گن هنر؟چرا بهش میگن هنر؟فایده اش چیه؟
انسان است و احساسش....هنر؛ اوج تجلی احساس انسانیست
و موسیقی....
و موسیقی  بی شک جزء بالنده ترین و زیبنده ترین هنرهاست...
موسیقی برای گوش دادن نیست!!موسیقی برای رقصیدن نیست!!موسیقی برای خوش اومدن من و شما نیست!!برای لذت بردن نیست...
برای ادم شدنه...برای ریتم دادن به افرینشه...برای فهمیدن نفهمیده هاست....برای به دست اوردن دست نیافتنی هاست...برای دل کندن از خاکه...برای رسیدن به افلاکه...برای پرورش انسانیته...
اره...هنر برای زندگیه و حتی خود (زندگی کردن) هم یه هنره...میدونین...به نظر من هنرمند شدن و هنرمند بودن و خلق یک اثر هنری به همون اندازه پر اهمیت؛ارزشمند و مشکله که درک هنر....
فهمیدن هنر --مثلا موسیقی-- خود هنری بس ارزشمند است که متاسفانه بسیاری از ما ادما از داشتنش محرومیم...اینم علل گوناگونی داره که فعلا جای بحثش نیست...دلائلی مثل:عادت ما ادما به روزمرگی زندگی....بی سوادی...سیاست های غلط و شدیدا محدود کننده ی دولتمردان در طول تاریخ که اونم باز از جهل و صد البته پلیدیه و... .

فعلا میخوام که در مورد انواع سبک های موسیقی و به خصوص موسیقی هایی که امروز ما جوونا گوش میدیم و در دسترس هست بیشتر صحبت کنم...
((هنر موسیقی)) چیزی نیست که متعلق به یک دوره ی خاص تاریخی؛یک جغرافیای خاص و یا حتی یک ملت مشخص باشه....هنر متعلق به نوع بشره و از جمله هم هنر موسیقی...
موسیقی کلاسیک؛موسیقی سنتی؛موسیقی جاز؛موسیقی راک؛موسیقی پاپ؛موسیقی مقامی و محلی و چند نوع موسیقی دیگه که همگی جزئی از همین سبک های موسیقی اند
و صرف نظر از همه تفاوت های ریز و درشتی که با هم دارند...همه با یه ذره بالا و پایین و اغماض؛زیر مجموعه ی ((هنر موسیقی))اند...
من همین جا تکلیفم رو با بعضی ها!! مشخص کنم که قرار نیست عقیده ی خودمو بگم و یا از یک نوع موسیقی خاص طرفداری کنم و بگم بقیه بد یا بی ارزش اند...صحبت بر سر هنر موسیقیه....

چرا؟واقعا چرا ما؛ خودمون؛شعورمون؛فطرت مون رو اینقدر ساده و سطح پایین نگه میداریم؟چرا به هر چیزی میگیم هنر؟چرا اسم هر بیکار الافی رو میذاریم هنرمند؟ 
چرا؟چرا امروز هنر موسیقی برامون شده دمبلی دیمبو و رقص با اون فضاحت و یه ادم دیلاق الاف گاو صدا! و یه میکروفن و البته چندتا دختر Topless!!!
جوون ایرانی امروز؛من و شما اکثرا  موسیقیی  دلخواه مون شده موسیقی هایی که در یک کلام و ساده بخوام بگم...-نگم بهتره-...و منبع اونم یه چزی شبیه pmc و یا نوار فروش-بخوانید cd فروش-این گوشه و اون گوشه است...و از این جالبتر اینه که به خیال خودمون خیلی باحال و با پرستیژیم و (موسیقی) می شنویم و لذت هم می بریم!!
تعریفی از هنر رو که بالا عرض کردم...گوشه ی ذهنتون داشته باشید...که میخوام برم سر (معیار های هنری) موسیقی امروزی!!!!!
اول با شعراش شروع کنم یا از موسیقیش بگم؟یا از خواننده!!!!!!شایدم از دکور و ...-سانسور داره!-
خانم ها و اقایون هنر دوست و هنر شناس!!!برای اینکه  به عمق تعالیه این مقوله ی هنری!!پی ببرید و صد البته یک پله به انسانیت نزدیک بشیم و تعریف هنر متعالی رو دقیقا و ملموس درک کنیم...خواهش می شود که به نمونه هایی از موسیقی های دلخواهمون!!!توجه کنید.......
ببخشید...فراموش کردم از حضورتون بپرسم که اول از کدوم یک از استاید شروع کنم!!؟...
استاد ارش؟استاد شادمهر؟استاد افشین؟استاد سعید خان محمدی؟استاد ارجمند بنیامین؟استاد مهرشاد؟یا شاید هم گروه اساتید black cats ؟
((دختر نرو بالا! میوفتی از اون بالا))...به به...واقعا عرفان شرقی رو زنده کردین؛
((ارش بیا سردمه!!!))
((حالا بیا اینجا!...بیا اینجا...اونجا نه))...سجع رو حال میکنین؟
((دعوا سره ماچ و بوسه ی لبه))...عشق رو زنده کردین...درود!!!
((لیسانس میسانسو بی خیال....بیا وسط قرش بده!!!))....عمق و معنا تا کجا؟به به...
((حالم بده...حالم بده...فشار خونم روی  هزار و سیصده)) 
((تو.. خودت قند و نباتی..شکلاتی..شکلاتی..))
((ای خانم!!؟کجا...کجا؟))

... و این فاجعه ادامه دارد.......................
در مورد موسیقی این اثار!!
احتمالا واژه ی 6/8 (بخوانید شیش و هشت) رو شنیدین...این یه وزن تو موسیقیه...که اکثر قطعاتی که فضای شادتری دارند و رنگ ترند...توی این وزن ساخته شده شدن و میشن...بر اساس وجود ۶ چنگ در هر میزان...این اساتید مثلا!! سعی می کنند که اکثر اهنگاشون توی این وزن باشه که شاد تر و پر تحرک تر باشه و برای رقص مناسب باشه...ولی شما رو به خدا هرکدوم از این اهنگ ها رو یک دفعه دقیق گوش بدید و فقط هم به موسیقی توجه کنین....اکثرشون همش تکراره چند نت با فاصله ی مشخصه  و عموما صدای خواننده ی اینقدر قوی و بیش از حد معموله که اصلا جایی برای موسیقی نیست....اکثر البوم هایی که این مفاخر تولید می کنند؛تم اصلی و ملودی اهنگاشون همه تکراریه؛یعنی اگه دقت کنین همین ملودی رو با یه ریتم دیگه یا یکی از همون خواننده ها قبلا خونده و یا خود طرف، موسیقی البومای قبلیشو تکرار کرده((جهت کلاسش... remix کرده!!))...نمونه اش هم اهنگ (سپیده) و (نسترن) فرشید خان امینه....خود استاد فرمودند که موسیقی این دو قطعه فقط توی یک نت با هم تفاوت داره...خیلی جالبه!!این از افتخاراتشونه که یه موسیقیه تکراری رو دوباره نشخوار کردن و مثلا یه البوم جدید اونم با کلی طرفدار ساختن!! از این افتخار چپکی ها!!زیاد داریم...مثلا سخنان جناب استاد (بنیامین) که توی یه مجله همین چند وقت پیش فرمودند:من ۷ ماهه خواننده شدم!!!!تورو خدا شعور کجا رفته؟
والا تا اونجایی که بنده ی حقیر به یاد دارم و میدونم...همه اهل فن...جزء افتخاراتشون اینه که مثلا من ۳۰ سال شاگردی کردم و زحمت کشیدم و شب و روز کار کردم و خدمت این استاد بودم و افتخار اشنایی با فلان استاد رو داشتم و حرف هایی از این دست....بعد این اقا و هنرمند-بخوانید هنربند!!!-محترم...مفتخرن که ۷ ماهه خواننده شدن!!

و این فاجعه؛همچنان ادامه دارد......
یه سوال خیلی ساده ازتون می پرسم...دلم میخواد واقعا بهش فکر کنین...

خداوکیلی...اگه زن و زیبایی های زنونه رو از اشعار و خصوصا ویدئو های این هنربندها!! حذف کنیم...چی می مونه؟کجاست اون هنر متعالی؟
تقریبا هیچ صحنه ای رو نمیتونین پیدا کنین که یه دختر الاف توش نباشه...حتی توی پس زمینه اش!!! اخه این کجاش زیبایی و تعالی داره؟...نزول تا کجا؟
...
اینا همه رو اضافه کنین به جلوه های گرافیکی مسخره و زائد به اضافه ی سازهای مزخرف الکتریک و صد البته صدای پالایش شده ی کامپیوتری این اساتید!
و این فاجعه ادامه خواهد داشت....................
اینا همه رو گفتم ...نه برای اینکه بگم اینا بد و بی ارزش اند-که هستند- و یا گوش ندین-که ندین-...نه! فقط خواستم بگم که فکر نکنین هنر اینه و هنرمند اینان....میتونین گوش بدین و لذت هم ببرین...ولی هیچکس نمیتونه بگه اینا ارزشمنده و یا (هنر موسیقی) اینه.


                                                                                                پاینده ایران   پاینده ایرانی